In 2005 kocht Ebay voor maar liefst 2,6 miljard dollar de succesvolle
internetbeldienst Skype. Het stond in geen verhouding met de omzet. Maar,
was de redenering van Ebay, de technologie is zo veelbelovend en kan zo goed
met ons product (online veilinghuis) worden geïntegreerd. Skype was kortom,
zijn geld meer dan waard.

De aankoop bleek een peperdure misser. Ebay schreef vorig jaar bijna een
miljard af op de investering en kondigde afgelopen vrijdag aan verkoop van
Skype alweer te overwegen.

Het is typerend voor de ICT-industrie. Een bedrijf als Google kan in
acht jaar tijd een marktleider worden. Maar miljardeninvesteringen verdampen
ook in een oogwenk.

Novell was er vroeg bij. Het bedrijf kocht in 1994 voor 1,4 miljard
tekstverwerker Wordperfect. Het programma werd weggeblazen door Microsoft
Word. Twee jaar later kocht Corel het pakket voor een schamele 115 miljoen,
minder dan 10 procent van het aankoopbedrag.

AOL betaalde in 1999 4,2 miljard voor Netscape. Inmiddels zijn ze met de
browser gestopt.

De ‘dot-com bubble’ van begin 21ste eeuw is berucht.
Speculatieve investeringen hadden de prijzen en beurskoersen van
internetbedrijven de hoogte ingejaagd. De ineenstorting in 2001 maakte
miljardenbedrijven vrijwel waardeloos.

Terra Networks kocht in 2000 voor 5,4 miljard dollar internetbedrijf Lycos en
verkocht het vier jaar later voor 95 miljoen. Zoekgigant Yahoo zag de 3,8
miljard die het voor internetportaal Geocities uitgaf volledig verdampen.

Ook Nederlandse bedrijven verslikten zich flink. KPN gaf miljarden uit
aan de Duitse mobiele operator Eplus en aan diverse umts-licenties. Twee
jaar later werden op deze investeringen bijna 20 miljard afgeschreven.

De aankoop van ict-dientverlener Wang voor 3,7 miljard gulden in 1999 luidde
zelfs de ondergang in van het trotse Getronics.

Na de louterende ervaring van miljardenverliezen, werd het investeringsklimaat
een stuk voorzichtiger. Toch lijkt de koopdrift in de laatste jaren weer toe
te nemen.

Vooral netwerksites zijn een populaire investering. Rupert Murdoch’s
News Corporation kocht in 2005 Myspace voor ongeveer 330 miljoen. Microsoft
betaalt 240 miljoen voor 1,6 procent van Facebook.

In Nederland namen Joop van den Ende en Hubert Deitmers onlangs een fors
belang in Hyves.

Google investeerde ook flink in videosite Youtube. Maar liefst 1,65 miljard
dollar betekende de grootste overname in de geschiedenis van Google tot dan
toe. De videosite maakt nog altijd geen winst.

De grootste klapper moet nog komen. Microsoft wil ruim 40 miljard dollar
neertellen voor Yahoo.

Sommigen zien in al deze investeringen in matig winstgevende bedrijven
de voortekenen van een tweede IT-bubble. Ook wel de dot-com bubble 2.0
genoemd, vrij naar de benaming Web 2.0, de algemene benaming van
interactieve websites.

In dat geval zouden de afschrijvingen door Ebay slechts een begin vormen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl